TAJUK 1 : SOSIOLOGI DAN PEMBELAJARAN


Sosiologi adalah merupakan salah satu bidang ilmu pengetahuan moden seperti bidang-bidang yang lain. Tafsiran mudah sosiologi dapat dikaitkan dengan maksud masyarakat atau kemasyarakatan. Menurut Van Zanden (1996), sosiologi ditafsirkan sebagai kajian saintifik mengenai interaksi sosial dan organisasi. Menurut Jary dan Jary (1995), sosiologi merupakan bidang kajian bersifat saintifik mengkaji masyarakat dari pelbagai sudut seperti fungsi, mengurus organisasi dan amalan budaya.

                                Perbezaan Sosiologi dengan Antropologi dan Psikologi





ASAS PEMBELAJARAN
Maksud Pembelajaran:
Merupakan proses perubahan tingkah laku yang tetap dan berlaku kerana pengalaman dan latihan yang diteguhkan. Pembelajaran didefinisikan sebagai perubahan tingkah laku individu disebabkan oleh pengalaman yang dilalui (Slavin, 1997; Mazur, 1990; Rocklin, 1987). Namun begitu, perubahan akibat daripada perkembangan fizikal seperti ketinggian dan tumbesaran bukanlah merupakan satu proses pembelajaran.


KLASIFIKASI PEMBELAJARAN
Proses pembelajaran melibatkan aspek mental, fizikal, emosi dan sosial. Umumnya pembelajaran boleh dikelaskan kepada tiga jenis iaitu:
1) Pembelajaran Formal
        Berlaku untuk mengembangkan domain kognitif, afektif dan psikomotor murid. Biasanya, pembelajaran formal dikelola individu terlatih seperti guru rendah dan menengah serta pensyarah di universiti.
        Menekankan aspek penilaian, oleh itu ujian dan peperiksaan sering diadakan.
        Dilakukan secara disedari, nyata dan disengajakan.
        Lebih berasaskan sukatan pelajaran atau kurikulum yang digubal mengikut dasar dan aspirasi negara.
        Berasaskan struktur tertentu seperti tujuan, cara pelaksanaan dan cara penilaian yang nyata.


2) Pembelajaran Informal (Tidak Formal)
        Perlakuan yang terlaksana secara tidak langsung atau secara tidak sedar.
Contohnya; pelajar mendapat ilmu pengetahuan dengan pendidikan dan asuhan ibu bapa di rumah, pergaulan dengan rakan-rakan, mendengar radio dan menonton televisyen.
        Diterima secara tidak langsung tanpa berasaskan sebarang sukatan pelajaran.
3) Pembelajaran Non-Formal (Bukan Formal)
        Bersifat secara sampingan dengan tujuan menambah dan melengkapkan pembelajaran formal.
        Memerlukan perancangan dan pengendalian teliti.
        Mewujudkan keperluan untuk meningkatkan kepakaran murid.
        Memerlukan institusi menganjurkan kursus pendek, ceramah, forum, bengkel dan seminar. Biasanya kos diperlukan dan kandungan akan disediakan supaya objektif pembelajaran non-formal dapat dicapai.
Pembelajaran formal adalah pembelajaran yang diperoleh melalui sistem pendidikan yang dilembagakan dan berstruktur secara berperingkat berdasarkan umur individu.


TEORI-TEORI PEMBELAJARAN

Pendekatan pengajaran guru di bilik darjah sangat bergantung kepada cara pelajar tersebut mempelajari kandungan sesuatu mata pelajaran. Beberapa ahli psikologi pendidikan telah mengkaji dan mewujudkan beberapa teori. Antara teori tersebut ialah:
1) Teori Pembelajaran Behaviourisms
        Teori Pelaziman Klasik Pavlov (oleh Pavlov): Teori ini menekankan kepada tingkah laku dan persekitaran.  Pembelajaran adalah perubahan tingkah laku yang berlaku dalam diri individu disebabkan oleh pengalaman. Proses ini akan mula berlaku ketika awal lahir sehingga dewasa.  Antara teori yang terkenal ialah Teori Pelaziman Klasik Pavlov. Mengikut teori ini, setiap rangsangan akan menimbulkan gerak balas. Gerak balas bermaksud apa-apa sahaja tingkah laku yang timbul akibat sesuatu rangsangan. Pavlov membuat satu eksperimen dengan menggunakan seekor anjing dalam tiga peringkat iaitu sebelum pelaziman, semasa pelaziman dan selepas pelaziman. Contohnya, pelajar yang duduk di asrama dengan bunyi loceng. Hal ini menunjukkan bahawa bunyi loceng adalah merupakan faktor rangsangan manakala tingkah laku pelajar adalah gerak balas
        Teori Pembelajaran Behavioral (oleh Watson): Watson menjalankan kajian untuk membuktikan bahawa emosi manusia juga dapat dilazimkan secara klasik. Watson menyarankan guru boleh mempengaruhi pembelajaran murid dengan mengadakan rangsangan yang dapat menghasilkan tindak balas yang positif. Watson sarankan, dalam proses pengajaran dan pembelajaran, guru harus memilih rangsangan yang menyeronokkan. Pembelajaran merupakan proses cuba jaya (trial and error) atau memilih dan saling menghubungkait (selecting and connecting). 

        Teori Pelaziman Operan Thorndike juga merupakan salah           satu teori yang dipekenalkan di bawah Teori Pembelajaran Behaviorisme. Melalui eksperimen yang dijalankan, Thorndike menyatakan bahawa pembelajaran juga berlaku hasil dari gabungan antara S-R, iaitu stimulus (rangsangan) dan response (gerak balas). Thorndike menyarankan bahawa pembelajaran individu dikawal oleh hukum tertentu, yang disebut sebagai hukum pembelajaran. Hukum-hukum pembelajaran ini dapat dibahagikan kepada tiga iaitu Hukum Kesediaan, Hukum Latihan dan Hukum Kesan.
2) Teori Pembelajaran Sosial (Albert Bandura)
        Beliau adalah ahli psikologi yang berkhidmat di Universiti Stanford yang memperkenalkan Model Determinisms Timbal Balik dan Teori Peniruan. Bandura menyatakan, manusia secara semula jadinya belajar melalui proses peniruan atau pemerhatian, iaitu dengan cara melihat orang bertingkah laku seperti berjalan, makan, minum, mendapat penghargaan, pujian atau menerima hukuman. Teori ini turut menekankan aspek kognitif. Contohnya, bagaimana kanak-kanak meniru perlakuan orang dewasa dan bagaimana persekitaran mempengaruhi kehidupan dan perlakuan kanak-kanak. Bandura menyatakan bahawa pembelajaran secara peniruan melibatkan tiga unsur iaitu, individu (kognitif), persekitaran dan tingkah laku itu sendiri.
3) Teori Pembelajaran Kognitif
        Terdapat pelbagai kajian ahli psikologi sehingga wujudnya beberapa teori yang menjadi rujukan untuk individu seperti Teori Pembelajaran Gestalt, Model Pemprosesan Maklumat, Teori Pembelajaran Gagne, Teori Pembelajaran Ausubel, Teori Pembelajaran Bruner dan Teori Pembelajaran Konstruktivisme. Berdasarkan kajian oleh Wolfgang Kohler (1887-1967), beliau menekankan pembelajaran celik akal. Melalui platform ini, beliau menjalankan kajian ke atas lima ekor Cimpanzi (Chica, Grande, Konsul, Ranan dan Sultan). Dapatan beliau ialah mengikut kebiasaan apabila berdepan dengan situasi bermasalah, haiwan akan berusaha untuk mencari perhubungan menuju dan mencari penyelesaian.
 KONFLIK DALAM PEMBELAJARAN
1. Konflik dalam pembelajaran berlaku sama ada di dalam atau luar bilik darjah. Konflik ini berpunca akibat pelbagai latar belakang daripada segi emosi, intelek, jasmani, rohani dan sosioekonomi.
2. Perbezaan latar belakang ini bakal mewujudkan konflik dalam proses pembelajaran. Contohnya; masalah disiplin, tidak menghormati guru, membaca bahan tidak berkaitan, mengeluarkan kata-kata kesat, makan dan minum, membuat bising atau bergerak bebas di dalam bilik darjah, mengganggu pengajaran dan pembelajaran, tidak mematuhi arahan, ponteng kelas dan sebagainya.
3. Konflik ini bakal mempengaruhi keselamatan psikologi murid, tahap kesediaan pembelajaran dan tingkah laku proses pembelajaran seterusnya.
Faktor Penyumbang Konflik dalam Pembelajaran:
       Menggunakan Pendekatan Yang Tidak Berkesan.
Kegagalan ini bakal mengundang konflik yang besar dalam proses PdP. Terdapat sebahagian guru yang gagal memilih dan menggunakan pendekatan dan kaedah PdP yang efisien dan efektif bagi mewujudkan PdP yang bermakna. Hasilnya, murid bosan, tidak menumpukan perhatian dan menimbulkan masalah disiplin (Shahabudin, Rozihani & Mohd Zohir, 2007). Sebaliknya, jika guru kritis, kreatif dan inovatif dalam memilih dan menggunakan PdP yang efisien dan efektif, konflik dalam PdP pasti dapat dihindari. Kepelbagaian pendekatan, kaedah, teknik dan strategi dalam PdP akan menjadikan pelajar aktif, seronok dan mudah menerima apa yang disampaikan oleh guru. Dengan itu konflik dalam PdP dapat dikurangkan (Abdul Rahim, 1999).
       Hubungan yang tidak baik.
Hubungan yang tidak baik dan tidak mesra bakal mengundang konflik dalam PdP. Menurut Tengku Sarina Aini & Yusmini (2006), mereka menyatakan tugas guru bukan bersifat statik dan hanya tertumpu kepada objektif pembelajaran (LO) sahaja. Guru berperanan dan berpengaruh besar terhadap pembentukan kehidupan sosial pelajar. Membina hubungan yang baik dan berkesan antara guru dan murid adalah pendekatan terbaik bagi mencapai hasrat ini. Kelebihan mewujudkan hubungan yang baik antara guru dan murid bakal mewujudkan persefahaman yang baik dan mewujudkan rasa mempercayai dan ini dapat memberi kesan positif kepada proses PdP. Oleh itu, konflik dalam PdP tentunya dapat diatasi.
       Suasana Bilik Darjah Tidak Selesa.
Keadaan bilik darjah yang tidak terurus, kerusi meja berselerak, cahaya tidak mencukupi, panas, bekalan elektrik tidak berfungsi menimbulkan ketidakselesaan kepada murid dan mereka akan gelisah dalam PdP. Hal ini akan menimbulkan konflik dalam PdP. Bilangan murid yang terlalu ramai juga merupakan faktor yang mendorong kepada konflik dalam PdP. Guru tidak akan dapat mengawal kelas dengan baik apabila bilangan murid terlalu ramai dengan pelbagai latar belakang (A, B dan C). Guru tidak mampu melayan semua karenah pelajar di dalam kelas. Pelajar tertinggal dan hilang minat akan wujud untuk mengikuti PdP seterusnya. Akibatnya, murid ini membuat bising, mengganggu rakan dan bergerak ke sana sini. (Shahabudin, Rozihani, Mohd Zohir, 2007).

KESIMPULAN
Kesimpulannya, prinsip pembelajaran merupakan segala perubahan tingkah laku yang agak kekal, akibat dari perubahan dalaman dan pengalaman, tetapi bukan semata-mata disebabkan oleh pertumbuhan atau kematangan, ataupun disebabkan oleh kesan sementara seperti penyakit. Prinsip pembelajaran juga merupakan suatu garis panduan mengenai bagaimana pembelajaran berlaku dan faktor-faktor yang mempengaruhi pembelajaran. Dengan itu guru boleh merancang dengan lebih sempurna untuk melaksanakan pengajarannya supaya berkesan dan cekap (efisien dan efektif).


Comments

Popular posts from this blog

TAJUK 14 : PENGURUSAN ALAM PEMBELAJARAN