TAJUK 13 : SEKOLAH DAN PERSEKITARAN
TAJUK 13 :
SEKOLAH DAN PERSEKITARAN
PENGENALAN
SEKOLAH
Sekolah Berdasarkan Kamus Dewan
Edisi keempat, sekolah merujuk kepada tempat untuk belajar dan mengajar, tempat
menerima dan memberi pelajaran. Sekolah juga selalu dikenali sebagai pusat
penyebaran ilmu untuk mendidik anak. Pada mulanya fungsi sekolah itu terbatas
pada beberapa kecekapan (seperti membaca, menulis, dan berhitung), tetapi
kerana kemajuan dalam ilmu pengetahuan dan teknologi menyebabkan sekolah tidak
hanya mengajarkan menulis, membaca, dan berhitung tetapi juga keterampilan
tertentu dan mata pelajaran lain. Disebabkan sekolah memberi pendidikan yang
seiring dengan perkembangan masyarakat, oleh itu terdapat ibu bapa yang salah
anggap bahawa seluruh pendidikan anak-anak adalah tugas dan tanggungjawab
sekolah.
PERSEKITARAN
SEKOLAH
Persekitaran sekolah merujuk kepada
suasana dalam sekolah dan masyarakat yang tinggal berhampiran dengan sesebuah
sekolah. Persekitaran sekolah sangat mempengaruhi perkembangan pelajar di
sekolah. Persekitaran fizikal di sekolah merujuk kepada kemudahan dan peralatan
yang dibekalkan di sekolah, contohnya reka bentuk bilik darjah (pencahayaan
& pengudaraan), kebersihan bilik darjah dan sekeliling sekolah, susunan
perabot, papan tulis, sumber bahan pembelajaran, bilik air, perpustakaan dan
sebagainya. Suasana fizikal bilik darjah yang kondusif adalah penting untuk
meningkatkan keberkesanan pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah. Bangunan
sekolah yang indah, kawasan sekolah yang bersih dan ditanam dengan pelbagai
jenis pokok memberikan keselesaan dan ketenangan kepada murid. Persekitaran
psikososial merujuk kepada hubungan antara keperluan emosi individu dengan
persekitaran sosialnya. Persekitaran psikososial yang sihat di dalam bilik
darjah mempunyai ciri-ciri seperti suasana selesa dan mesra, bebas daripada
ancaman dan bahaya fizikal, suasana yang merangsang pembelajaran, menggalakkan
pembelajaran koperatif dan memberi peluang yang sama untuk semua murid. Faktor
yang memberi kesan kepada persekitaran psikososial yang sihat ialah pendekatan
pengajaran, gaya kepimpinan guru, bentuk komunikasi dan corak interaksi yang
guru wujudkan di dalam bilik darjah.
ISI-ISI PENTING
1.
CIRI-CIRI KEBERSIHAN DAN KEINDAHAN PERSEKITARAN SEKOLAH YANG BAIK:
a) Kebersihan persekitaran sekolah
●
Lanskap.
●
Longkang
atau bawah bangunan sekolah bagi kampung air.
●
Tempat
pengurusan sampah.
b) Keceriaan bangunan sekolah
●
Moral
atau poster.
c)Tahap kebersihan kantin
●
Pengurusan
sampah organik dan bukan organik di tempat memasak.
●
Peralatan
memasak, pinggan mangkuk dan sebagainya.
●
Tempat
penyediaan makanan.
●
Kebersihan
luar dan dalam kawasan kantin seperti siling, tingkap, dinding dan lantai.
●
Cara
penggunaan bekas makanan untuk pelajar.
d)Tahap kebersihan tandas
●
Pencamaran
bau.
●
Lantai
bersih.
●
Mangkuk
tandas bersih.
●
Mempunyai
peralatan tandas seperti gayung, baldi, sabun.
●
Bakul
sampah yang bersih.
2.
ASPEK PERSEKITARAN SEKOLAH
●
Persekitaran
fizikal yang mesra dan kondusif untuk pembelajaran.
●
Persekitaran
sosial yang menggalakkan komunikasi dan interaksi.
●
Persekitaran
yang berkesan yang menggalakkan rasa kekitaan dan harga diri.
●
Persekitaran
akademik yang menggalakkan pembelajaran dan memenuhi diri.
3.
KESAN APABILA PERSEKITARAN SEKOLAH
MENARIK
●
Meningkatkan
keinginan pelajar untuk ke sekolah.
●
Menjadikan
sekolah yang inovatif dan ceria.
●
Memberi
inspirasi kepada pelajar untuk lebih menimba ilmu.
●
Suasana
pembelajaran yang lebih berkesan.
KESIMPULAN
Memahami bagaimana persekitaran
sekolah mampu meningkatkan penglibatan pelajar dalam aktiviti sekolah merupakan
faktor penting dalam membantu pihak pentadbir dan guru di sekolah, pegawai di
Pejabat Pelajaran Daerah,Pejabat Pelajaran Negeri, seterusnya pihak tertentu di
Kementerian Pelajaran Malaysia. Persekitaran sekolah perlu diberi perhatian
dari beberapa aspek seperti sokongan pelajar dan sokongan guru-guru,
kepentingan professional guru, kebebasan guru guru dan penyertaan guru-guru
dalam membuat keputusan bersama, guru dan pihak sekolah yang berinovasi, sumber
atau kemudahan yang mencukupi, dan kurangnya tekanan kerja berkiatan
kokurikulum. Kesimpulannya, persekitaran sekolah mampu memberi kesan kepada
pelajar.
Comments
Post a Comment