TOPIK 12 : PENGURUSAN MURID PELBAGAI UPAYA


                        TOPIK 12 : PENGURUSAN MURID PELBAGAI UPAYA



PENGENALAN
Pengurusan ini berfokuskan kepada murid yang berkeperluan khas atau murid-murid kelainan upaya (OKU). Pelajar di sekolah mempunyai pelbagai kecerdasan yang berlainan, jika dilihat ada pelajar yang cerdik, bijak dan ada juga pelajar yang kurang memberansangkan dalam pelajaran tetapi mereka ini pasti ada kecenderungan yang tersendiri di dalam sesuatu perkara. Oleh itu, setiap guru haruslah tahu kecerdasan yang dimiliki oleh setiap pelajarnya untuk mendapatkan pengajaran dan pembelajaran yang selari dengan hasil pembelajaran harian malah juga menghasilkan pelajar yang berjaya dari segi aspek akademik dan kokurikulum. Oleh itu, dalam bab pengurusan murid pelbagai upaya ini ada beberapa kategori pelajar yang hendak dikupas ciri-cirinya seperti pelajar yang mempunyai kecerdasan pelbagai, pelajar yang harus diberi pemulihan, pelajar yang berkeperluan khas dan bagaimana untuk melakukan pengayaan kepada mereka dalam urusan pembelajaran.

ISI-ISI PENTING
1. PROSES PENGAJARAN PEMULIHAN
       Penentuan murid lemah dan masalah dalam pembelajaran.
       Penentuan punca.
       Mencari alternative.
       Penilaian kejayaan program pemulihan.

2. KONSEP PENGAYAAN
       Aktiviti tambahan kepada aktiviti asas pembelajaran yang dijalankan di sekolah atau di luar sekolah.
       Perlu dilakukan kerana murid tidak sama kebolehan

3. PERANAN PENGAYAAN
       Memupuk kepimpinan murid yang cerdas.
       Merangsa pemikiran luas.
       Mengembangkan kreativiti pelajar.
       Menambah pengalaman pelajar.

4. JENIS PENGAYAAN
a) Pengayaan mendatar (murid sederhana)
       Dirancang kumpulan mengikut kebolehan.
       Kadar kesukaran aktiviti berlainan antara kumpulan.
       Jenis pengayaan ialah lembaran kerja.
       Memperkukuhkan kemahiran yang telah dikuasai.
b) Pengayaan menegak (murid cerdas )
       Kumpulan cerdas sahaja.
       Kadar kesukaran adalah sama.
       Menjalankan aktiviti mencabar.
       Aktiviti diberi lebih daripada kemahiran yang diajar.

5. CIRI-CIRI PELAJAR BERKEPERLUAN KHAS
       Masalah emosi dan tingkah laku.
       Kecacatan fizikal.
       Kecacatan pendengaran.
       Kecacatan penglihatan.
       Hiperaktif ( Adhd, Add).
       Masalah pembelajaran.
       Kecacatan pertuturan.
       Autistik lewat perkembangan.

6. PENGURUSAN BILIK DARJAH YANG MELIBATKAN MURID BERKEPERLUAN KHAS
       Kadar pembelajaran murid yang lambat.
       Arahan yang diberikan ringkas..
       Arahan perlu dipecah-pecahkan dan diulang.
       Kemahiran baru diulang dan dipraktikkan.
       Menyediakan aktiviti berdasarkan pengalaman.
       Menyediakan rancangan pendidikan individu.


7. MASALAH KEROSAKAN SENSORI
       Masalah kecacatan fizikal.
       Cerebralpalsy.
       Muscular dystrophy.
       Spina bifida.
       Sawan (epilepsy).
       Masalah penglihatan.
       Masalah pendengaran.
       Masalah komunikasi.

8. PENGURUSAN BILIK DARJAH YANG MELIBATKAN MURID DENGAN SAWAN
       Guru harus tenang dan meyakinkan pelajar lain.
       Guru sentiasa menyoal dan mengulang (tahap rendah).
       Murid diletakkan di atas lantai dan kepala disendengkan ke tepi.
       Mengalihkan semua objek yang mungkin berisiko.
       Melonggarkan tali pinggang, butang baju, tudung tali leher.

9. PENGENALAN PINTAR CERDAS DAN BERBAKAT
Pintar cerdas dan berbakat adalah salah satu kategori dalam masalah pembelajaran pendidikan khas. Namun masalah pintar cerdas dan berbakat ini adalah berbeza dengan masalah pembelajaran yang lain kerana masalah pembelajaran lain melibatkan kekurangan fungsi anggota badan dan otak sebaliknya masalah pintar cerdas dan berbakat ini adalah melibatkan kelebihan otak atau boleh berfikir lebih lagi daripada kanak-kanak yang sebaya dengan mereka.

10. FAKTOR PINTAR CERDAS DAN BERBAKAT
       Faktor dalaman atau intrapersonal seperti keadaan emosi yang sejahtera dan konsep kendiri yang positif. Apabila kanak-kanak itu mempunyai emosi yang sejahtera dan konsep kendiri yang positif, mereka akan menjadi lebih yakin untuk belajar dan mencuba sesuatu yang baru. Ini akan mendorong mereka untuk berfikir secara luar biasa lain dari kanak-kanak yang tidak stabil emosi dan tiada keyakinan diri.
       Faktor persekitaran juga turut berperanan sebagai pemangkin kepada pelajar pintar cerdas dan berbakat. Keadaan ini merujuk kepada aspek-aspek sokongan di rumah dan di sekolah. Pelajar yang mendapat sokongan daripada ibu bapa akan lebih berkeyakinan. Ibu bapa yang melatih anak-anak mereka untuk berfikir secara kreatif .Manakala bagi sekolah, jika iklim dan keadaan di sekolah tersebut  baik ini akan mendorong pelajar lain juga untuk menjadi pintar cerdas dan berbakat.

11. CIRI-CIRI PELAJAR PINTAR CERDAS DAN BERBAKAT
       Mempunyai pengamatan yang tinggi.
       Mempunyai keinginan untuk tahu yang tinggi. Mereka ingin mengetahui semua hal seperti objek, idea, keadaan situasi atau sesuatu acara yang sedang berlaku berbeza dengan pelajar lain yang hanya memikirkan perkara di hadapan mereka sahaja .
       Mempunyai minat yang amat mendalam terhadap sesuatu perkara. Mereka akan memfokus sesuatu perkara yang diminati dalam jangka masa sebulan atau lebih lagi serta akan menjadi terlampau atau taksub dalam hal tersebut. Berbeza bagi pelajar yang normal mereka mudah beralih minat kepada perkara lain dalam jangka masa yang singkat.
       Dapat menerima informasi dengan pantas berbanding dengan pelajar normal yang lain.
       Mereka adalah seperti span yang mana boleh menyerap segala maklumat dengan cepat dan banyak.
KESIMPULAN

Justeru, semua pihak perlu bekerjasama dalam menangani anak-anak bermasalah pembelajaran ini untuk masa depan mereka yang lebih baik. Kepelbagaian masalah pembelajaran bukanlah satu alasan untuk bakal pendidik menjadikan anak-anak bermasalah ini seorang manusia. Terdapat banyak kategori pelajar berkeperluan khas. Kekurangan yang terdapat pada diri mereka mengakibatkan mereka susah dan lambat mempelajari bahasa dan berkomunikasi berbanding dengan pelajar normal yang lain.

Comments

Popular posts from this blog

TAJUK 14 : PENGURUSAN ALAM PEMBELAJARAN